kellyhendrikx.reismee.nl

De Whitsundays, paradijs op aarde

Vandaag gaat het gebeuren! Mijn tour naar de Whitsunday eilanden op een zeilboot van maar liefst drie dagen. Tijdens de nacht slapen we op de boot! De voorspellingen voor de komende dagen zijn enorm warm, voor zaterdag voorspellen ze zelfs 38 graden.

Om 13.30 uur worden we bij de haven verwacht en naar onze boot gebracht, de Broomstick. Ik heb voor een rustige boot gekozen en we zitten met 26 man en 3 crewleden op de boot. Nou ja, 26 man, het is eerder 23 vrouwen en 3 mannen    Ik had het geluk dat een paar vrienden van Fraser Island, ook op deze boot hebben gezeten. Zij raadde me aan om het bed aan de achterkant van de boot te kiezen net naast het toilet. Klinkt niet heel erg smakelijk op het eerste ogenblik, maar de andere opties zijn: slapen in de keuken of aan de voorkant van de boot waar je zo zeeziek bent van de golven. Nadat iedereen gesetteld is vertrekken we naar onze eerste snorkel stop. Zoals ik al heb verteld moet je in dit gedeelte van Australië een ‘stinger suit’ aan. Het is vergelijkbaar met een wetsuit alleen dan is het stof een stuk dunner. En helemaal ideaal zo kan ik niet verbranden tijdens het snorkelen! Onze eerste stop is al meteen te mooi om waar te zijn, super blauw water en enorm veel gekleurde vissen. Helaas is mijn onderwater bescherming van de GoPro kapot, dus ik heb er niets van kunnen filmen    Na het snorkelen is het tijd om een stukje te gaan zeilen (dus zonder de motor). Hiervoor mogen we helpen om de zeilen omhoog te hijsen, helaas kan ik niet meehelpen omdat mijn elleboog niet 100% meewerkt. Hierna krijgen we heerlijk eten, kijken we naar de zonsondergang en installeren we ons om te gaan slapen. We hebben wel erg vreemde lakens, dit zit namelijk aan het kussen vast en moet je om je heen slaan alsof je een burrito bent haha. Niet echt handig voor iemand zoals ik, ik draai nogal graag van links naar rechts en dan kom je op een gegeven moment erg strak in de lakens te zitten.

Hoe zorg je ervaar dat iedereen op tijd opstaat (lees 6 uur in de ochtend). Juist, gewoon de motor van de boot aanzetten, die helaas rechts naast mijn kamertje zat. Drie van de vijf vliegen zowat hun bed uit (incl ik) en de andere twee slapen er gewoon doorheen, hoe dan?! Maar uiteindelijk, als je dan boven op de boot aankomt en het mooie uitzicht ziet, dan vergeet je meteen hoe je wakker bent geworden. Heerlijk om met zo een uitzicht wakker te worden. We zijn zo op tijd opgestaan omdat we zo vroeg mogelijk bij Whitehaven Beach willen zijn, dan is het er hopelijk nog niet te druk met alle andere boten. Whitehaven Beach is een strand van 9 kilometer lang en heeft spierwit zand een felblauw water. Doordat het water wit is wordt het ook helemaal niet warm, weer eens iets anders om zonder blaren op de voeten over het strand te lopen. Aangezien het vandaag 38 graden zou worden blijf ik zoveel mogelijk in de schaduw.

Na drie uurtjes vertrekken we om 11 uur naar onze eerste snorkel stop van de dag. Onderweg krijgen we een heerlijke lunch en dan zijn we bij de volgende stop aangekomen. Als ik eerlijk ben is dit stuk rif nog mooier dan gisteren. Er zijn zoveel vissen met zoveel kleuren dat je je ogen helemaal uitkijkt. Op een gegeven moment roept iemand dat ze een schildpad zien, dus iedereen erop af. Helaas is hij weggezwommen en heb ik hem gemist, maar terwijl ik naar de schildpad aan zoeken ben, zie ik opeens een ‘reef shark’ (rif haai??) langs zwemmen. Toch heel speciaal om te zien, ondanks dat ik niet zo fan ben van haaien en al helemaal niet als ik in het water zit. Tijd om te zonnen en voor mij iedere 30 minuten zonnebrand op te doen. Als tussendoortje krijgen we een schaal met nacho’s en Mexicaanse groente. Je hebt natuurlijk wel energie nodig voor het snorkelen.

Dit is het stuk snorkelen dat me waarschijnlijk het meeste bij zal blijven. We hebben namelijk een schildpad met een doorsnede van 1 meter gezien. Hij lag heel rustig op de grond en was bijna niet te zien op de bodem. Op een gegeven moment vertrok hij en zag je hem heel relaxed wegzwemmen. Echt zo gaaf om een schildpad van zo dichtbij te zien! Hopelijk volgen er nog meer. Hierna is het tijd om naar onze volgende overnachtingsplaats te varen. We krijgen een steak, maar dan ook een echte steak! Ik heb hier in Australië nog geen één keer zo een groot stuk vlees gekregen, heerlijk! Om de laatste avond leuk af te sluiten spelen we een drinkspel met bijna de hele boot. Helaas had ik hele goedkope, niet zo erg lekkere, wijn mee genomen. Dat wordt hier ook wel Goon genoemd, dit is goedkope wijn in zilverkleurige zak. Erg populair in verband met de prijs, maar ook recept voor een kater.

Onze laatste dag op de Whitsundays, helaas is het vloed en kunnen we bij onze enigste snorkel stop van vandaag niet gaan snorkelen. Het is te diep om vissen of rif te zien. Daarvoor in de plaats is er een zandbank waar ik hopelijk een mooie foto van heb later. Mijn telefoon wilde namelijk niet opladen, dus ik heb geen eigen apparatuur en moet wachten tot een van mijn medereizigers het doorstuurt.

Na terugkomst is het tijd om alle huishoudelijke dingen te doen, die niet het vermelden waard zijn

Ps. ik krijg op deze site heel moeilijk foto's toegevoegd. Dus mocht je graag foto's willen zien, dan kun je me volgen op Polarsteps (als je me een berichtje stuurt, kan ik de link privé doorsturen).

Anita

Ik zou toch hard wegzwemmen als ik een haai zag 🤣

Kelly Hendrikx

Hij was niet zo heel groot ;)

Babette

Kelly, mét elk bericht krijg ik meer en meer zin om jou achter na te reizen. Misschien ga je nu op weg naar paradijs (op aarde) nummer 2. Ben benieuwd welk eiland voor jou het meest paradijselijk is Magnetic Island of WhitsundayIslands. LVY to te moon and back:)