kellyhendrikx.reismee.nl

Surf Camp Australia

Ik had dit zelf ook niet helemaal verwacht van mezelf, maar ik ben echt op surf camp geweest! Ik zal mijn verhalen per dag plaatsen.

DAY 1

We vertrokken maandag rond een uur of negen richting de camping en natuurlijk het strand, 7 Miles Beach. Na aankomst kregen we een lunch en uitgebreide uitleg over wat de planning zou zijn en wat de huisregels zijn. Na de lunch was meteen onze eerste surfles. Voor iedere surfles krijgen we wat uitleg en informatie, maandag was dit natuurlijk iets langer dan gewoonlijk want ze moesten ook de veiligheidsregels uitleggen. Ik zal jullie hier niet verder mee vervelen. Wel heb ik een leuke woordspeling die ik jullie niet wil onthouden. Voor het surfen wordt er een surf check gedaan en dit is o.a. kijken naar welke type wind we hebben. Je hebt off shore wind (deze is perfect voor surfen), on shore wind (niet ideaal met surfen) en cross shore wind (ook prima om bij te surfen, maar zeker niet mijn favoriet). Je kunt ook wel cross on (croissant) zeggen, de enige Fransman in onze groep kon er alleen niet zo mee lachen haha. Waarom is de croissant wind niet mijn favoriet, als je wacht op een golf dan wordt je naar links of naar rechts gedreven en dat levert heel wat peddelen om op niet aan het einde van het strand te eindigen.

Als je de zee in gaat kijk je eerst goed om je heen, zie je een golf die je wilt surfen dan ga je pas op je bord liggen (to catch a wave). Dan begin je met peddelen, raakt de golf je surfbord dan maak je nog drie slagen en dan komt het moeilijkste deel. 1: push up 2: chicken wing 3: front foot 4: stand up 5: stay up ? Aangezien ik een paar weken geleden van het paard ben gevallen en nog last van m’n rug heb, is er bij mij een stap bij gekomen en de volgorde veranderd. Na Push Up moet ik mijn knieën naar voren doen dan m’n voorste voet neer zetten en dan de chicken wing voordat ik opsta. Dit voorkomt onnodige druk op mijn onderrug. Jullie vragen je natuurlijk af wat in hemelsnaam de chicken wing is. Dit is je achterste voet die je omhoog trekt naast je andere been, met de hiel raak je de andere knie en je voet is recht, dus niet plat tegen het been zoals een ballerina. Dan heb je ook nog twee type surfers, de regular surfer en de goofy surfer. Guess what! Ik ben een goofy surfer haha. Dit betekent dat ik mijn rechtervoet voor heb staan en mijn linkervoet achter. De normale surf positie is links voor, rechts achter.

Op het kamp krijgen we ontbijt, lunch en diner, allemaal erg goed georganiseerd! Omdat we met veel mensen zijn hebben we twee groepen die aparte programma’s hebben. Hierdoor wordt de drukte tijdens het eten verdeeld. Op maandagavond ben ik met twee meiden (een Duits en Israelisch meisje) naar het strand gegaan om daar een wandeling te maken. Op een gegeven moment begint het een beetje te regenen en het gaat ook steeds harder waaien. We zien een klein hutje boven bij het strand dus gaan daar snel naartoe. En maar goed ook! Nog geen twee tellen later breekt er een enorme storm los, met regen, wind (heeel veel wind) en natuurlijk vliegt het zand je om de oren. Na hier ongeveer een half uur te hebben gestaan, in de regen en wind, want de hut had geen muren, besloten we toch maar een poging te doen om terug te lopen. Alleen via het strand is niet echt een optie, want dan eindig je van voor tot achter onder de zand. Met een beetje geluk en een goed richtingsgevoel van de andere meiden zijn we toch terug gekomen bij onze camping. Weer een avontuur erbij ? Bij de foto’s zie je ons nog vrolijk op de foto met daarna onze after storm selfie. Een klein beetje verwaaid.

DAY 2

Dag twee hebben we twee surf lessen op de planning staan, eentje begint rond acht uur / half negen en de tweede na de lunch, rond één uur. Bij de tweede les krijgen we opeens van de life guards te horen dat een andere surfer een haai heeft gespot, maar dat ze hem niet kunnen vinden. Dus we mogen het water in, maar we moeten wel goed opletten. En dat terwijl ik wel tien keer heb gehoord dat er geen haaien zijn hier. Misschien hebben ze wel een dolfijn gezien en zich vergist. Deze zagen we namelijk op onze eerste dag hier. Het waren een stuk of vier dolfijnen, echt heel mooi om te zien! Helaas begon in de avond net voor we aan het avondeten begonnen weer een enorme storm. Groep 2 is zelf eerder uit de les gehaald in verband met het onweer. Dit is niet zo een fijne combinatie. Allemaal cosy naast elkaar onder het afdak schuilen voor de regen en hopen dat het snel over is. Niet echt het weer dat je verwacht als je naar Australië gaat.

DAY 3

De derde dag is onze groep als tweede aan de beurt, dus we kunnen iets langer in bed blijven liggen en beginnen pas rond een uur of tien met surfen. Als we aankomen is duidelijk te zien dat de zee nog een beetje last heeft van de storm van gisteren. Het wat is erg wild, de golven sterk en de stroming heel sterk. Na ongeveer 2/3 van de les gevolgd te hebben ben ik eerder weggegaan. Het was erg lastig om ook maar één golf te pakken, want het was gewoon bijna onmogelijk om de zee in te lopen zonder omver geduwd te worden. Het was net alsof er een grote bullebak was, die duwt je om en zodra je weer opstaat duwt hij weer. Maarrrr ik heb wel een paar keer kunnen staan met hulp van onze instructeurs! Na de lunch konden we kiezen voor een yoga les of surfen, aangezien de golven niet helemaal bij mij passen als beginnend surfer koos ik voor de yoga les. Dit kon niet op een beter moment komen, mijn armspieren konden wel wat stretchen gebruiken. Hiervan zijn ook een paar leuke foto's gemaakt. Deze krijgen we ergens volgende week. Zodra ik ze heb zal ik ze aan het verhaal toevoegen.

DAY 4

Op de vierde dag begon je te merken dat iedereen langzaamaan vermoeid begint te worden. Tijdens onze tweede les bleven een redelijk groot deel van de groep op het kamp om uit te rusten. Aangezien ik zelf de dag ervoor maar 2/3 les heb gevolgd vond ik dat ik deze lessen gewoon moest volgen. Anders kun je natuurlijk niet beter worden. Helaas is mijn balans op het surf bord het grootste probleem, zodra ik ook maar een poging doe tot opstaan val ik er al vanaf. Ondanks dat heb ik met een beetje hulp wel een paar leuke foto's waar ik op het surf bord sta. Omdat dit onze laatste avond was zijn we met z'n allen naar het strand gegaan om dit samen af te sluiten. Wat gaan vijf dagen snel voorbij hier!

DAY 5

Onze laatste surf dag is aangebroken! Deze wordt ook wel Silly Friday genoemd. Dit houdt in dat iedereen zich gek moet verkleden, anders krijgen ze geen surf bord... Maar ja, hoe doe je dat als je alleen praktische dingen meeneemt als backpacker. Last minute creatief nadenken! Ik ben als Super woman gegaan, over m'n wetsuit een short, mijn roze handdoek als cape en de letter S op mijn wang getekend met zink. Zink wordt door surfers gebruikt omdat het bijna niet van je gezicht afgaat onder het surfen, zo voorkom je een rode neus en wangen ? In onze surf groep zaten maar twee jongen, maar die hadden het makkelijk. Gewoon een bikini lenen en over je wetsuit aantrekken haha.

Om eerlijk te zijn vond ik mijn eigen groep het creatiefste team dat er was. Natuurlijk hebben we ook een groepsfoto met onze silly kleding :p Deze volgt later. Nog een paar leuke foto's samen maken en dan is het tijd voor de allerlaatste keer samen surfen. Na het surfen snel iets eten, douchen en spullen bij elkaar zoeken.

Na een busreis van ongeveer 3 uur door het drukke verkeer in Sydney komen we rond 18.00 uur aan. 's Avonds ga ik nog samen met Adi het Israëlische meisje wat drinken. Ze heeft nog een paar goede tips voor me, zoals een gratis city tour door Sydney die je alleen aan het einde een fooi geeft en op zondag naar Manly Beach voor maar $2,50.

Anita

Leuke foto’s Kel! Heb je geen spierpijn joh!

Kelly Hendrikx

Haha ja had ik wel, maar is gelukkig weer over

opa jo

ik word stik jaloers.

oma

knappe en leuke gezichten,veel liefs van oma.